Sunday, October 12, 2008

Boleh - boleh

Minggu pertama selepas cuti dari berhari raya...

Di pejabat ada buat 'Potluck' jamuan hari raya. Aku bawak Kek Lapis Sarawak yang dah 2 1/2 minggu berada di dalam peti ais. Kak akaun tanye aku kenapa kek ni sejuk sangat dan aku katakan kepadanya air cond kapalterbang sejuk sangat.

'Bila beli ni?' tanya Kak akaun

'Semalam g Sarawak' aku gebang. Ihk ihk

Masa aku tengah Q untuk ceduk spaghetti kontot dan besar macam siput sedut, aku terperasan ada orang lain yang aku tak pernah jumpa. Aku tanya dari mana, rupanya dari Kemboja. Baru sampai semalam juga. Cuma kitorang berlainan kapalterbang jer. Ihk ihk

Aku tanya boleh cakap Melayu dan dia angguk kata 'Boleh'. Sebelum tu aku minta dia hulurkan jag air teh dan dia kata 'Boleh'. Aku tanya larat ke dia nak habiskan Spaghetti kontot siput sedut yg pedas tu dan dia kata 'Boleh'. Not bad paham juga dia bahasa Melayu.

10 minit suku berlalu aku lupa lak tanya nama dia 'Eh...ko apa nama?' dan dia jawab 'Boleh' sambil meneguk air kepedasan.

Huuh! tak paham ler tu.

No comments: