Thursday, July 31, 2008

Berkelah

Malam semalam masa aku melepak di rumah, anak lelaki aku bertanya pasal perancangan untuk cuti sekolah akhir tahun ni. Biasa lah bebudak, mesti nak ajak pergi berkelah. Aku rasa elok aku bawa diorang ni pergi berkelah di Ulu Yam. Lama dah aku tak ke situ.

Dulu masa di sekolah menengah, asal cuti sekolah aku dan rakan sering ke situ. Kalau dah jumpa air tu memang tak ingat dunia. Dari pagi sampai lah ke petang. Selagi tak kecut hujung jari selagi tu tak reti nak balik.

Pokoknya segala aktiviti berendam, terjun tiruk, bergayut dan bermacam-macam lagi semuanya sudah kita orang lakukan. Termasuklah sekodeng pasangan yang bercumbuan di balik pokok dan semak.

Semasa kelas Bahasa Melayu, tajuk perkelahan menjadi kesukaan aku semasa membuat karangan dan penulisan aku sering di salin oleh sahabat karib aku yang selalu malas untuk melakukan kerja sekolah yang diberi.

"Zubaid... kenapa karangan kamu sama macam Alfie" Tanya Cikgu Za'ayah guru Bahasa Melayu.

"Sebab... kitorang dalam perkelahan yang sama Cikgu, itu sebab karangan saya sama macam Alfie" Jawab Zubaid dengan penuh yakin.

"Kan... Fie... kan"

Hapeh betul kawan aku sorang ni.

Huuugh!

No comments: