Tuesday, July 29, 2008

Kerajaan pantas dan cekap

Petang selasa sebelum balik dari pejabat aku rehat-rehat otak sambil baca surat khabar dengan milo O. "Cepat, Cekap dan amanah" itu ler salah satu tajuk kecik yang aku baca...huuh kerajaan biasa ler, slogan lebih dari kerja.

Dalam abad ni sememangnya semua nak cepat, aku ingat lagi dulu masa kecil aku bertiga dengan member lepak bawa pokok saga. Omar, Shidi dan aku. Masing-masing dari keluarga yang berlainan kerjaya.

Kami berseloroh menceritakan ayah siapa yang lagi hebat. Omar kata bapa dia hebat sebab dia boleh memanah dan selepas itu dia akan kejar sambil tangkap balik panah tu balik dengan pantas. Wah! aku melopong.

Shidi pula cakap bapa dia suka berburu. Kalau dia menembak burung, dia boleh berlari pantas dan sambut burung yang di tembak tadi jatuh terus ketangan dia. Wah! Omar hampir meleleh dengar. Pastu diorang padang aku.

Omar dan Shidi tunggu aku ceritakan kehebatan ayah aku pula. Aku bilang diorang mungkin tak faham apa maksud sebenar pantas dan cepat dalam alam nyata. aku bilang ayah aku cuma kerja kerajaan sahaja dan dia akan keluar rumah jam 8 sampai di pejabat jam 8:20 serta ayah aku sepatutnya keluar pejabat jam 4:30 tapi dia dah ada kat rumah jam 3:30 petang.

No comments: