Tuesday, July 29, 2008

Pejabat Pos kaler merah

Hari ni panas terik. Kulit aku ni rasa digigit-gigit. Bulu roma tangan macam layu kepanasan jer. The boss suruh aku pergi ke pejabat pos untuk belikan stem RM20. Aku yang menurut perintah tanpa alasan. Maklum ler...tadi dengar ceramah Ustaz Jamal dalam CD. Rasa terangsang pulak nur islam di hati ini.

Seharusnya kita mesti bersopan dalam pelbagai hal dan amanah serta di jauhkan maksiat...ghitu ler ceritanya dalam CD. Aku terus melangkah deretan kedai dengan kepala menunduk kebawah. Kononnya bagi mengelak pandangan terhadap amoi-amoi yang gebu-gebu lagi rupawan disepanjang perjalanan.

Aku mula terasa dan ternampak sipi bahagian dinding dan tiang warna merah. Aku belok dan kelihatan banyak kaki mundar mandir di dalam pejabat pos. Aku masih menunduk sopan dan terus meluru ke kaunter.

"Bagi saya stem RM20" perintah aku di kaunter dan masih lagi tersipu-sipu dengan amoi di depan. Aku curi-curi pandang dan terus tunduk kembali.

"Apa nombor?" tanya amoi di kaunter. Aku hairan, bila masa lak beli stem kena bagi nombor.

"Saya tak tau nombor apa...saya cuma nak beli stem saja" aku betah

"Allow kawan sini stem takdee..sini you mari kasi nombor saya bagi tiket sama you..mau stem you pegi itu lot sebelah lah"

Aku dongak sambil tersipu-sipu. Macamana lak aku boleh masuk kedai Spot Toto lak ni...ishkishkishk.

No comments: